(ФГБОУ ВО ГАГУ, ГАГУ, Горно-Алтайский государственный университет)
45.04.01 Филология
(<Курс>.<Семестр на курсе>)
Зав. кафедрой Чочкина Майя Петровна
Зав. кафедрой Чочкина Майя Петровна
исполнения в 2025-2026 учебном году на заседании кафедры
Зав. кафедрой Чочкина Майя Петровна
исполнения в 2024-2025 учебном году на заседании кафедры
Зав. кафедрой Чочкина Майя Петровна
исполнения в 2023-2024 учебном году на заседании кафедры
Зав. кафедрой Чочкина Майя Петровна
исполнения в 2022-2023 учебном году на заседании кафедры
языковые нормы и приемы, принятые в разных сферах коммуникации
Уметь:
использовать разные языковые нормы и приемы в различных сферах коммуникации
Владеть:
риторическими, стилистическими и языковыми нормами и премами
навыки квалифицированного анализа, реферирования худоржественного текста
Уметь:
анализировать, оценивать, реферировать художественный текст
Владеть:
навыками квалифицированного анализа художественных текстов
основные навыки квалифицированного анализа, реферирования
Уметь:
анализировать художественные произведения писателей Горного Алтая с точки зрения их функционирования в контексте алтайской литературы
Владеть:
навыками квалифицированного анализа, оценки, реферирования
ции
ракт.
Сделать анализ по представленным художественным текстам
5 текст
Эмди ле бу ла öйлöрдö кажы ла талада, кандый бир эл-калыкты сана-кÿÿни jÿрÿм керегинде кандый болот не деп, байла, кемизи-кемизи сананган к болор. Jе ак карга бастырала, алаатый Берген кааза-чобра чадырлар бу кыйынна чыгарына кемизи бир аргазын тапкай не?
Карын кайда да jаржактар келип, кезик кезиктерин jер ижине ÿредип баштаганы база jаан туза. Бу ла бу быжырганда jараштыра jытана беретен öтпöкти канайда белетеп турганын билип аларга база кöп лö тер тöгÿлген, кöп лö тöгÿндеткендер. Jе андый да болзо, неге-неге тÿей ле ÿренип аларын баштаган эди.
Jе бу ла бу Токна кööркийди ач ÿрени эмди ле неге сÿгунип, jакшызынып отуры деп? Чадырга jаан о т салып ийгенине, изÿ-jылу аш-курсак jылыдып аогандарына. Ана öскö неге, jе неге? Балтыр эди тыыгалакОаш кööркийлер.нени эдер, нении ÿдурер. Тÿни-тÿжиле чадырда ла отургылап jат. Бир эмеште чырмайгылап ла jат.А эртенги кÿн, эртенги
Бир кезикте Кижи нении де билбези, нении де сеспези кандый макалу. Бир де jÿреги, öзöк-бууры оорыбас, сыстабас. Jÿрÿм, байла. Бу ла мындый ла болбой кайдар деп сананадыс. Jе айландыра шÿÿп келзе чи, кижиге jÿрÿм бир катап берилген деп одоп келзе чи?..
Jаыс ол ло тужында кара бажыды алаканыа салала, туйказына мыжылдап алары. А кöсти jажыла кем нении бÿдÿрген эди?..Öй деп немени баазын билбезисти корондузын не деер.
Jартап айткажын, бис мыны ончозын одоп то, билип те jадыс, jе ойгозо тартынып, ичкери алтамдар эдерге бир де эмеш ченешпегенисти неге тÿдеер. Бу каарып та, кату да айткан сöс эмес, а арга jокто айткан сурактар. Бу сурактарга кем каруузын берер эмезе бу тымык, öйине öткÿре тымык, уйку баскан Канн-Алтайды кем ойгозор? (266 сöс)
6 текст
К.Ч. Тöлöсöв
Jайды сыраай ла кидим öйи.
Арка-тууны кöк ынаарга кöмÿлип калган кöксин торгылта кÿÿк jыкылдада эдип jат. Бу öйдö кÿÿк этпеген болзо, мында кандый тымык, айландыра канча Кире шыырап-сыырап калган аалгалар. Чап-чаткыр теериде кааны болчок-болчок ак булуттары браадат. Jайгы кеен актарды ÿстиле кöбöлöктöр, адарулар учкулап, амыр-тымык мöттöгилейтен эмтир. А туйук кобылар дезе тумаланып, тынчыгылап, аргазы чыгып jаттылар. Бу öйö jаыс чымалылар ла коркышту ты шакпыртта-тÿймеенде jÿргÿлейт. Jадыкты öрö-тöмöн сыр jÿгÿрÿкле та нени де тажып апарып jат, экелип jат. Кезиктери бой-бойлорына туштагылап база та нении де суражатан ошкош: эки бутка тура тÿжÿп, саалдарын ары-бери апарып, какайыжып, та нени де кекигилеп, табыланып тургулайт. Бир jе ле деген будак-тоормошты эне бе, ада ба чымалы болгодый, jаыскан апарып болбой турарда, база экÿзи jÿгÿргенче келип, тедеей тудуп ийдилер. Jадыкты база бир учына бир jе ле деген jалбрак келип jатты. Кöрöр болзо, оны алдына база бир коыр-сары чымалы киреле, jÿзи-бажы ты ла тыыскыган, терлеген-бурлаган болбой кайдар, jалбракты тилиреде сÿÿртеп отурды.
Тöрт пö, беш пе jашту Айабасты бу тындулар сÿрекей ле ты jилбиркедет. Оны бу jадыкта ары барар аргазы jоктый. Таай, башта ашкан öлö-баргааны не дейзеер. Ого кöрö чичке-коо кулузындар кендир ошкош бийик-бийик четтердий билдирет. Керр-мар талбайа öзÿп калган эне балтырганны алдына Кире конгондо, ой, кандый карачкы, ой, кандый коркымчылу. Балтырганны сабында jалтыражып турган ийнелерге ол кадада-кадада тÿргендеп ана чыга конот. Балыр öлöгö индиге-индиге бастыра бойы балтырганзып, öлöзип, jайзып, кÿнзип, jаарзып калган кере ле тÿжине бошпо кайнап ойноп jÿрет. А кезик öйлöрдö кандый бир чечекле берижип отурала, бош ло мелтиреп, jамакайы тööн чилекейи агып калган кызу кÿнни алдында тумчугажы сыйкырап, тату уйкуга jыга соктырып салатан эмес беди. (259 сöс).
7 текст
К.Ч. Тöлöсöв «Кадын jаскыда»
Кÿскери jай.
Кадын чап-чакыр агып jатты. Керек дезе, тÿбиндеги оок таштары да бу ла колыла барып алып алгадй кöрунет. Jаскыдагы кööрöп, кöбÿк ак чечектерлÿ jодролор эмди чала саргара Берген чырчыксымак jалбрактарыла билдирер-билдирбес эзинге jобожыда шымыражат. Алтын-сары jалбрактарлу алтын кÿс дегени jык jер-алтайда кöрÿнет.
Тÿкÿ ле кöк jаыла ла тыиырап öзöрдö бери бу öйгö jетире бир де кÿн божобой, тÿни-тÿжиле иштеген jер-эне эмди бастыра байлыгын jайрада берип ийеле, амыр-энчу элкем-телкем jайым jатты. Кедериги тайгадагы мöштöрди jоон будактарын ээй баскан чаганазы jытанган чойзымак уур тобоголор эмди бескезин jылыйтып ийеле, jебиреп барган кöк торко бÿрлердиь бажыла быдырайыжат. Jÿзÿн-jÿÿр чечектерлÿ ал-камык öлö-баргааны кöскö кöрÿнбес ÿрендери тÿкÿ ле качан кабааларын тарс этире jарылтап, jерге таркадып салган. Jÿм öлöдÿ кедери тайгаларда jайлаган ак мал, кулундары киштешкен, кокозы коыраган, коболдорында сары бÿрлери экчеп, кÿркÿреде öзöккö тÿшкÿлейт.
Кобы-jиктерде эки-jаыс айылдарды тышкарызында тÿк сабуурлаш, кийис базыш, талкан-кöчö деген неме кöндÿге берди. Бу ла мындый кÿндерди бирÿзинде Кутусты ÿйи Кымыскай эшке келип тÿжÿп jатты. Тул арткан эки ÿй кижини ортодо куучын эмес куучын туку уй саарга jетире ÿзÿлбеди. Куучынны тöс учуры той керегинде болгон.
-Jе Кымыскай, уулдар jаандаган, эмди не болорыс?
- Кандый болгон, андый ла болгой база – уулдар айыл-jурт туткай, а бис экÿ ол ло бойыс арткайыс, ол ло бойыс.
- Ары кöрзöм – кöлöткöм, ааймай алзам – кулагым деп ле немее бол калбай база.
- Эм jÿрÿмис мынай ла öт калт jат. Кемге комыдаары, jе кемге? Уулдарым чыдаган сайын эм учы-учында каа-jаа ла кöрöр болдым. Не узак келбее дезем, бош jок дежер, керек болгон дежер. 251 (сöс).
8 текст К.Ч. Тöлöсöв
Теерини кызыл-чел булуттар тартып салган. Jерди ÿсти кып-кызыл, jуртты тураларыны кöзнöктöри база кып-кызыл jалтыражып туру. Бу эки-ÿч кÿнге улай ÿшкен тÿжÿп, jуртты ичи мелт ле эде берген jадыры. Тураларды, jолдорды, айландыра агаш-ташты ÿсле сÿркÿштеерде, карара öдö берген неме чилеп, jуртты ичи jымжак ла jылу билдирет.
Jуртты ичинде билдирип турган jылу jаыс ла ана эмес, а бастыра ла айылдар тышкары кÿрентиктерин килейте jалмайла, отто тудуп ийерде, ол буркураган ышта, та койды-малды öтöги, та бор-боткы, та курган арбаны jыды ба айса азый öлö бö, jартап айтса, та кандый да таныш jыт туку ла качан ундылып брааткан немени ойгозо тартып
А бу мындый jылу jакшынак jасты келип jатканын кöрÿп, эмди ле андый келишпес неме эдедим эмеш пе деп, кирбиктериди тÿжурип сананары. Jаскы ышты jыдына тумчаланып, jÿрÿм кандый jакшы, jÿрерге кандый jакшы ла jараш деп кемге де айтпай, акту ла бойыда jакшызынып-jакшызынып калары.
Бу ак-jарыкты айды-кÿнди jаы ла кöрÿп, эске алынар немези jок jаш кööркийлер неге сÿгÿнет болбогой? Олорды шыырууш каткы-ойыны jуртты ичинде база jуу-jуу эдип туру. Олорды кичинек jаш jÿректери база та кандый да jарашты, сÿÿнчини сезип, арjанына ла каткырып, кÿзÿидий ÿндери шыырап-шыырап калат.
Шак ла бу шыыруууш каткы-ойынды тыдап па, айса öскö неме сананып па, мен кÿрентигимди jалмайла, база бош ло отура калтырым. Бир бугул болгодый боркыга отто тудуп ийгем, эмди ол jаыла ла кöжип, кöк торко jалаазын jайылтып ийерде, оны макалдузын, бу чакыр ышка ородып алып отурарга jакшызын. (277 сöс).
9 текст J.Б Каинчин
Карган мÿркут öрÿмделе бийиктеп барала, айлана согуш салкынга кирип алды. Эмди ого талбынбаза да кем jок: кейди агыны оны бойы ла кайкаладып барадар. Бу мынайып учарга мÿркÿт сÿрекей сÿÿр: ол jайым куш, ол батыр куш, ол бастыра бу jерле, бу теериле биригип калган, мыны учун оны кем де бактырып болбос деп jарт деп бодолор.
Бу мÿркÿтти Ады Курч Тырмак болгон. Мындый ат ого кöп-кöп öштÿлерди jедеп чыккан учун берилген.
Серÿÿн толку Курч Тырмакты бу элбек öзöкти ÿстиле узак-узак айландырар. Оны jайа салган канаттары бош, ол керек дезе буттарын да божодо салып ийер. Салкын канаттарында jымжак сыылаар, кейди агыны оны jалакай jайкаар. Ол эмди де jиит, эмди де кÿчтÿ, эмди де узак-узак jÿрер деп бодолор. Чындап та, тирÿ jÿргенде – не деп санаркаар; тирÿ jургени ырыс эмес пе?
Бу санаана Курч Тырмак селт омокшырап, бажын öрö какайтала, куйругын jабызадып ийди. Удур салкын оны бийиктеде берди. Курч Тырмак бу тушта тумчугын ойто jабызада эгип, куйругын чычайтып ийди. Jабызап келеле,байагы агынча кирип алды. Узак- узак айланды ла айланды. Кандый jакшы: о канадыны jударын атрайтып ийзе, о jаны jаар айланар. Бастыра тÿктерин атрайтып ийзе, учужы араайлар берер. Бу тушта Курч Тырмак кöстöрин jумуп алар. Керек дезе ÿргÿлеп те барадар. Чындап та, ÿргÿлеп те алза кемjок: бу бийикте ого согулар буудак та jок, бу кире кöдÿрилип чыккадый öштÿ де jок. Бу теерини, бу элбек öзöкти бийи, каганы - Курч Тырмак деп Мÿркÿт. (240 сöс)
10 текст J.Б. Каинчин «Чеден»
Ак-сö кар. Боп-боро бÿркÿк кÿн. Кöс jедерде орчыла тура тоуп калган, ээзин де, кыймык та оок. Бу ак тымыкта jаыс ла койлор мааражат, ортозында ломдоп турган то jер кÿкÿлдейт. Бу мына ончозына кижини соогы jайылар. «Jыл кел, jас кел! Jыл, jас кел!» - деп, куш болуп, Эдип-эдип отурар кÿÿни келер.
Кадынны чедени – jарат, капчалды чедени – туулар. Тууларды бÿгÿн бороон теери чедендейт. Теериде дезе чеден де, кыйу да jок.
Капчал öзöкти ичинде алаканча тÿзем jерде койчыны кыштузы карарат. Бу турлуны кöргöн лö Кижи мында кураан койлор кыштап турган эмтир деп билип ийер: айакча турачак, эжигинде айыл да, чакы да jок. Оно jетире бÿркелбеген таскак. Таскакты алдында арсак-коркок чеден. Бу чеденде кырутып калган, коркойышкан койлор мааражат. База бир кöскö илинер немее – таскакты кийни jанында тал-ортолой jиилип калган обоо, обооны ойдыгында тыйрыйа jадып алган ийт. Обоого коштой база бир чеден – ондо эки jеерен ат. Бастыра турлу – бу ла.
Турлуна эмеш анча-мынча ыраагында – кичинек чöйбöк чеден. Ол силосты орозыны чедени. Бу чеденни ичинде Каалга дейтен койчы эр то jерди ломдоп ло jат, ломдоп ло jат. «Кÿк-тÿк!» - деп, jанындага койу арка jаыланып, öткöнип ле турат.
Jер чек ле темир, Каалга дезе jÿк ле кижи. Бу мындый ишке ол та чыдажар, та jок. Кажы ла талайган сайын, балтыр-учуктары ÿзÿле бергедий бодолот. Бажы тодолот. Анчадала бел…Белди айтпаза торт. (229 сöс).
11 текст Л.В. Кокышевти
«Мечин jылдыс» деп романына алган ÿзук
Тынчу jайгы эирде Каран кöзнöкти алдында отурды. Эски шторалу, кайра ачык кöзнöктö jаы ла койылып келген эир jылдыстар кöргилеп турды. Бу öйдö jаыс ла оны кöзнöги эмес, бастыра общежитиени кöзнöктöри ачык болгон. Койу теректерди ортозында турган рабфакты общежитиезине кÿнни изÿ чогы тÿште jетпей де турган болзо, jе тынчу кейди тынарга сÿрекей уур болгон. Оны учун студенттер тÿште сууны jарадына барала, экзамендерге белетенгилеп тургандар. Сууга эжинип турган балдарды табыжына качып, олор серÿÿн кöлöткöлу агаштарды ортозында öлöгö jаткылап алала, бичиктерин кычырып, экзамендерге белетенип туратан.
Бÿгÿн калганчы экзамен болгон. Оны учун эмди ончолоры выпускной вечерге jазангылап, бой-бойлорына утюг блаашкылап турган öй болгон. Кыстарды одоштой турган общежитиезини ачык кöзнöктöринет öткÿн каткы угулып турды. Кыстар, байла, кöктöнгилеп турган болор. Кöзнöкти алдыла чечекке барып келген уулдар ла кыстар öттилер.
Кычырып отурган бичигине бажын öрö кöдÿреле, Каран сад jаар кöрди. Карган теректерди jес ошкош бÿрлери jылу салкынга табышту шылыражып турдылар. Анда, агаштарды ортозында кичинек акта, городты уулчактары кÿчÿлдеде футбол тепкилеп турганы угулат.
Эир тапту койыла бергенин кöрöлö, Каран колында чазына кöрди. Вечер баштайтан öй эмдиге ле jеткелек болгон. Вечерге jетире эмди де jарым часта ажыра сакыыр керек. Отургышты белине артып салган спортивный костюмын
12 текст К.Ч. Тöлöсöв
…Бисти кезигисти сананган санаазын кандый дейзеер. Кезик-кезигин айдарга да уйатту: сананган сагыш балкаш не, кара ла балкаш, кара ла батка. Jаыс ла мен болойын, jаыс ла мен улуска jакшы кöрÿнейин, а öскöзине мен чыкырып берейин, öскöзин мен кöмö каткырайын. Мен улусты бажында турайын. Мени улус кайказын, мени улус уткузын, мене улус jалтанзын. Нени учун дезе – бу МЕН! Нени учун дезе, кемигер де мен чилеп эдип, бÿдурип болбогоноор. Бу мындый тызынчак ла максынчак кÿÿн не керегинде деп бодоп туругар? Ой, улустар, бу мендий кижини сÿÿзегер, тоозогор, кöдÿрзеер, мактазаар. Jе слерди бир кыыс этпес сöзигер jогына мен не де эмезим: мен тоозын, мен кей, мен öлö, мен тамчы, мен чыкырым, мен jок.
Кижи бир сананганда, шак андыйларды: керjедештерди, тызынчактарды, кижи кÿÿни jокторды бирде-бирде кандый бир ээн ортолыкка апарала, канча аш-курсакты чогуп береле, айткан кижи: «Сен jаыс бойыды кижиге чотого, бойыды сÿÿге, сеге jаыс мындый неме керек болгон. Ме, бÿгÿнне ары бого jаыскан сайрап jат. Не керек, бу jадыры: талдап-тамзыктап jут. Сеге нöкöр, наjы, албаты-jон керек jок болгон. Олорды шыразы, кыйыны, сÿÿнчизи, ырызы, каткызы, куучыны база керек jок болгон эди. Jе эмди кÿÿние сен jетти. Эмди бого jаыскан jÿр, jат, сайра…»
13 тект Л.В. Кокышев «Мечин jылдыс»
Деремнезине jанып келеле, город jерге ÿренижип калганын Каран jаы ла сести. ренип барган öйдö бери мында бир де немее кубулбаган ошкош. Ол ло содон айылдар, коммуна тушта туткан туралар, колхозты амбарлары, саламла jапкан кажагандар…Ол jокто мында jаыс ла поскойтон тудулган эмтир.
Öлö ижи башталып калган, деремнеде Тынду ла немее кöрунбейт. Чалканчактарды ортозына jымыртка салган куштар калактажат, чырбаал минген оокбалдар jÿгÿрижет. Тураны кöлöткöзинде jаткан бозулар изÿде мылырап, jалку чайнангылап jаттылар. Каа-jаа суда ойноп jаткан балдардыт таыжы угулат…
Каран дремнени аjыктап, айылыны эжигинде отурды. йде кем деjок. Адазы бригадада, энези, байла, дояркаларла кожо öлö чаап барган ошкош. Кичинек карындажы буул тартып барган деп, ого оок балдар айдышкан. Каран эдер немезин торт таппай, айылга киреле, база катап чеген ичти. Jаыртыкты алдында турган jыракыларды араай jайкап кöрöрдö, не де койтылдайт. Аракы. Байла. Оны jанарын сакыгылап турган улус болгодый. Оно башка адазы оны ичип салбай.
Чакыда кыстап салган кеден тÿÿнчекти кöрöлö, кичинек тужын эске алынды…
…Ол кичинек тушта энези оны чачын кой кайчылайтан кайчыла кезеле, отко до öртöбöй, тышкары да чачпай, тÿÿнчекке оройло, айылды аланчыгына эмезе чакыга буулап салатан. Анайда не эдип тураар деп, каран сураганда, ол уулыныт тас бажын араай сыймап, айдатан:
- Анайда этсеес, ырысту болоры балам…
Каран эски тÿÿнчекти аjыктап, сÿрекей узак турды. Санаазына оно до öскö кöп-кöп немелер кирет. Айылы, энези ого неде де кару болгонын сезип, олор ого эмди сÿрекей ачу немедий билдирди. Эртен-созун ла Каран олорды таштайла, ойто jÿре берер, энези «баламны немелери» деп, оны бир де немезин jылыйтпай, чеберлеп, сакып jÿрер…(248 сöс).
14 текст К.Ч. Тöлöсöв «Кадын jаскыда»
Теериде тен бир тырмакты каразынча да кир jок – чап-чакыр туру. Мен кичинек болчок турамны jантык сенегинде jылдыстар койыганча jаыскан отурдым. Jок, отурып jадым. Jылу-jылу jаскы эзин качарларыма согуп, учы-куйузы jок jакшы-jакшы санаалар экелет. Мен чилеп бу келген jасты jыдын кем де сеспей тургандый, терет-терет тынып салып, отурадым, отурадым. Эх, кандый jакшы öйлöр öткöн деп, öткöн öйлöр керегинде сананадым. А мына ары не болгой не деп, келер öйлöр керегинде сананып туйуксынадым. А jартап айтса, мен ол до керегинде сананып отурган эмезим, а кырларды арjанда коологон салкынны комыдалду кожоын тыдап отурым. Сананган сагыш та кайда, та кайда?.. Бастыра бойым jайрайла. Эмди оны ойто экелип албай турган неме ошкожым. Айландыра ы-шы… Бу jерди ÿстинде шыра да jок, тöгун де jок, кыйын да jок, öлум де jоктый – эртен турадагы чалыны тÿжÿп калган ап-апагаш jайгы кеен jаладый.
…Эх, кайран jаскы эзин! Сени илби-тармыа алдыртып, база та кем де Айдар кÿÿнин айдып болбой, мынайда отуратан болор. Ого кем болужар, ого кем нени йдар? Кезик-кезик jакшысынган сагыжыды öскö кижиге айдарга чала кемзинип те турары. Кандый да уйатту неме ошкош. Jе бойоор до бодозоор, мен эмди неге jакшызынып отурган деп? Чек ле эш-кереги jок немедий. Та нени де учун туку ап-апагаш актарлу ару-ару бÿктерди сананадым: анда кокозы коырап, каа-jаада кунааштарды чичкечек öткÿн ÿни угулып, айгырлу мал отоп jÿргендий. Арказы ала-чоокыр, кöстöри кап-кара чаап jалбрактагы чалынды эмип тургандый…Мыны мен та нени учун санангам? Jартап болбозым…
Работа на лекции – это сложный процесс, который включает в себя такие элементы как слушание, осмысление и собственно конспектирование. Для того, чтобы лекция выполнила свое назначение, важно подготовиться к ней и ее записи еще до прихода преподавателя в аудиторию. Без этого дальнейшее восприятие лекции становится сложным. Лекция в университете рассчитана на подготовленную аудиторию. Преподаватель излагает любой вопрос, ориентируясь на те знания, которые должны быть у студентов, усвоивших материал всех предыдущих лекций.Важно научиться слушать преподавателя во время лекции, поддерживать непрерывное внимание к выступающему.
Однако, одного слушания недостаточно. Необходимо фиксировать, записывать тот поток информации, который сообщается во время лекции – научиться вести конспект лекции, где формулировались бы наиболее важные моменты, основные положения, излагаемые лектором. Для ведения конспекта лекции следует использовать тетрадь. Ведение конспекта на листочках не рекомендуется, поскольку они не так удобны в использовании и часто теряются. При оформлении конспекта лекции необходимо оставлять поля, где студент может записать свои собственные мысли, возникающие параллельно с мыслями, высказанными лектором, а также вопросы, которые могут возникнуть в процессе слушания, чтобы получить на них ответы при самостоятельной проработке материала лекции, при изучении рекомендованной литературы или непосредственно у преподавателя в конце лекции. Составляя конспект лекции, следует оставлять значительный интервал между строчками. Это связано с тем, что иногда возникает необходимость вписать в первоначальный текст лекции одну или несколько строчек, имеющих принципиальное значение и почерпнутых из других источников. Расстояние между строками необходимо также для подчеркивания слов или целых групп слов (такое подчеркивание вызывается необходимостью привлечь внимание к данному месту в тексте при повторном чтении). Обычно подчеркивают определения, выводы.
Также важно полностью без всяких изменений вносить в тетрадь схемы, таблицы, чертежи и т.п., если они предполагаются в лекции. Для того, чтобы совместить механическую запись с почти дословным фиксированием наиболее важных положений, можно использовать системы условных сокращений. В первую очередь сокращаются длинные слова и те, что повторяются в речи лектора чаще всего. При этом само сокращение должно быть по возможности кратким.
Семинарские (практические) занятия Самостоятельная работа студентов по подготовке к семинарскому (практическому) занятию должна начинаться с ознакомления с планом семинарского (практического) занятия, который включает в себя вопросы, выносимые на обсуждение, рекомендации по подготовке к семинару (практическому занятию), рекомендуемую литературу к теме. Изучение материала следует начать с просмотра конспектов лекций. Восстановив в памяти материал, студент приводит в систему основные положения темы, вопросы темы, выделяя в ней главное и новое, на что обращалось внимание в лекции. Затем следует внимательно прочитать соответствующую главу учебника.
Для более углубленного изучения вопросов рекомендуется конспектирование основной и дополнительной литературы. Читая рекомендованную литературу, не стоит пассивно принимать к сведению все написанное, следует анализировать текст, думать над ним, этому способствуют записи по ходу чтения, которые превращают чтение в процесс. Записи могут вестись в различной форме: развернутых и простых планов, выписок (тезисов), аннотаций и конспектов.
Подобрав, отработав материал и усвоив его, студент должен начать непосредственную подготовку своего выступления на семинарском (практическом) занятии для чего следует продумать, как ответить на каждый вопрос темы.
По каждому вопросу плана занятий необходимо подготовиться к устному сообщению (5-10 мин.), быть готовым принять участие в обсуждении и дополнении докладов и сообщений (до 5 мин.).
Выступление на семинарском (практическом) занятии должно удовлетворять следующим требованиям: в нем излагаются теоретические подходы к рассматриваемому вопросу, дается анализ принципов, законов, понятий и категорий; теоретические положения подкрепляются фактами, примерами, выступление должно быть аргументированным.
Самостоятельная работа обучающихся – это планируемая учебная, учебно-исследовательская, научно-исследовательская работа, выполняемая во внеаудиторное время по заданию и при методическом руководстве преподавателя, но без его непосредственного участия.
Объем самостоятельной работы определяется учебным планом основной профессиональной образовательной программы (ОПОП), рабочей программой дисциплины (модуля).
Самостоятельная работа организуется и проводится с целью формирования компетенций, понимаемых как способность применять знания, умения и личностные качества для успешной практической деятельности, в том числе:
- формирования умений по поиску и использованию нормативной, правовой, справочной и специальной литературы, а также других источников информации;
- качественного освоения и систематизации полученных теоретических знаний, их углубления и расширения по применению на уровне межпредметных связей;
- формирования умения применять полученные знания на практике (в профессиональной деятельности) и закрепления практических умений обучающихся;
- развития познавательных способностей, формирования самостоятельности мышления обучающихся;
- совершенствования речевых способностей обучающихся;
- формирования необходимого уровня мотивации обучающихся к систематической работе для получения знаний, умений и владений в период учебного семестра, активности обучающихся, творческой инициативы, самостоятельности, ответственности и организованности;
- формирования способностей к саморазвитию (самопознанию, самоопределению, самообразованию, самосовершенствованию, самореализации и саморегуляции);
- развития научно-исследовательских навыков;
- развития навыков межличностных отношений.
Виды, формы и объемы самостоятельной работы обучающихся при изучении дисциплины (модуля) определяются:
- содержанием компетенций, формируемых дисциплиной (модулем);
- спецификой дисциплины (модуля), применяемыми образовательными технологиями;
- трудоемкостью СР, предусмотренной учебным планом;
- уровнем высшего образования (бакалавриат, специалитет, магистратура, аспирантура), на котором реализуется ОПОП;
- степенью подготовленности обучающихся.
Методические указания по подготовке реферата
Реферат – краткое изложение содержания книги, статьи и т.п., представленное в виде текста. Тема реферата выбирается студентом самостоятельно из заданного перечня тем рефератов или предлагается студентом по согласованию с преподавателем. Реферат должен включать титульный лист, оглавление, введение, основную часть, заключение, список использованной литературы и приложения (если имеются). Титульный лист включает в себя необходимую информацию об авторе: название учебного заведения, факультета, тему реферата; ФИО автора, номер группы, данные о научном руководителе, город и год выполнения работы.
Во введении необходимо обозначить обоснование выбора темы, ее актуальность, объект и предмет, цель и задачи исследования. В основной части излагается сущность проблемы и объективные научные сведения по теме реферата, дается критический обзор источников, собственные версии, сведения, оценки. По мере изучения литературы на отдельных листах делаются краткие выписки наиболее важных положений, затем они распределяются вопросам плана. Очень важно, чтобы было раскрыто основное содержание каждого вопроса. После того, как реферат готов, необходимо внимательно его прочитать, сделав необходимые дополнения и поправки, устранить повторение мыслей, выправить текст. Текст реферата должен содержать адресные ссылки на научные работы. В этом случае приводится ссылка на цитируемый источник, состоящая из фамилии автора и года издания, например (Петров, 2008). В заключении приводятся выводы, раскрывающие поставленные во введении задачи. При работе над рефератом необходимо использовать не менее трех публикаций. Список литературы должен оформляться в соответствии с общепринятыми библиографическими требованиями и включать только использованные студентом публикации. Объем реферата должен быть не менее 12 и не более 30 страниц машинописного текста через 1,5 интервала на одной стороне стандартного листа А4 с соблюдением следующего размера полей: верхнее и нижнее -2, правое – 1,5, левое – 3 см. Шрифт – 14. Реферат может быть и рукописным, написанным ровными строками (не менее 30 на страницу), ясно читаемым почерком. Абзацный отступ – 5 печатных знаков. Страницы нумеруются в нижнем правом углу без точек. Первой страницей считается титульный лист, нумерация на ней не ставится, второй – оглавление.
Структурно основная часть работы должна содержать 2-3 главы, которые делятся на 2-3 параграфа. В каждой главе должна раскрываться определённая часть проблемы исследования, в каждом параграфе – отдельный вопрос темы работы. В конце глав, параграфов пишутся выводы в виде кратко сформулированных тезисов.
В заключении в сжатом виде излагаются наиболее важные выводы, к которым пришёл студент, а также ставятся вопросы, которые ещё необходимо решить.
Список использованных источников формируется из перечня публикаций, которые использовались студентом. В обязательном порядке в список включаются все источники, на которые сделаны ссылки. Размещаются в алфавитном порядке.
В приложение студент может включать различный наглядный информационный материал – таблицы, диаграммы, схемы и т.п.
3.Общие требования к внешним параметрам текста
Редактор Mikrosoft Word, размер шрифта - 14, гарнитура шрифта - Timts New Roman, межстрочный интервал – 1,5, абзацный отступ – 1,25, выравнивание текста – по ширине страницы.
Сноски постраничные.
Заголовки пишутся на новой странице с абзацного отступа
При анализе художественного произведения следует различать идейное содержание и художественную форму.
А. Идейное содержание включает:
1) тематику произведения - выбранные писателем социально-исторические характеры в их взаимодействии;
2) проблематику - наиболее существенные для автора свойства и стороны уже отраженных характеров, выделенные и усиленные им в художественном изображении;
3) пафос произведения - идейно-эмоциональное отношение писателя к изображенным социальным характерам (героика, трагизм, драматизм, сатира, юмор, романтика и сентиментальность).
Б. Художественная форма включает:
1) Детали предметной изобразительности: портрет, поступки персонажей, их переживания и речь (монологи и диалоги), бытовая обстановка, пейзаж, сюжет (последовательность и взаимодействие внешних и внутренних поступков персонажей во времени и пространстве);
2) Композиционные детали: порядок, способ и мотивировка, повествования и описания изображаемой жизни, авторские рассуждения, отступления, вставные эпизоды, обрамление (композиция образа - соотношение и расположение предметных деталей в пределах отдельного образа);
3) Стилистические детали: изобразительно-выразительные детали авторской речи, интонационно-синтаксические и ритмико-строфические особенности поэтической речи в целом.
Схема анализа литературно-художественного произведения.
1. История создания.
3. Проблематика.
4. Идейная направленность произведения и его эмоциональный пафос.
5. Жанровое своеобразие.
6. Основные художественные образы в их системе и внутренних связях.
7. Центральные персонажи.
8. Сюжет и особенности строения конфликта.
9. Пейзаж, портрет, диалоги и монологи персонажей, интерьер, обстановка действия.
10. Речевой строй произведения (авторское описание, повествование, отступления, рассуждения).
11. Композиция сюжета и отдельных образов, а также общая архитектоника произведения.
12. Место произведения в творчестве писателя.
13. Место произведения в истории русской и мировой литературы.
Общий план ответа на вопрос о значении творчества писателя.
А. Место писателя в развитии литературы.
1. Основные проблемы эпохи и отношение к ним писателя.
2. Традиции и новаторство писателя в области:
а) идей;
б) тематики, проблематики;
в) творческого метода и стиля;
г) жанра;
д) речевого стиля.
В. Оценка творчества писателя классиками литературы, критики.
Методические указания по подготовке к зачету
Готовиться к зачету необходимо последовательно, с учетом контрольных вопросов, разработанных ведущим преподавателем кафедры. Сначала следует определить место каждого контрольного вопроса в соответствующем разделе темы учебной программы, а затем внимательно прочитать и осмыслить рекомендованные научные работы, соответствующие разделы рекомендованных учебников. При этом полезно делать хотя бы самые краткие выписки и заметки. Работу над темой можно считать завершенной, если вы сможете ответить на все контрольные вопросы и дать определение понятий по изучаемой теме.
Для обеспечения полноты ответа на контрольные вопросы и лучшего запоминания теоретического материала рекомендуется составлять план ответа на контрольный вопрос. Это позволит сэкономить время для подготовки непосредственно перед зачетом за счет обращения не к литературе, а к своим записям.
При подготовке необходимо выявлять наиболее сложные, дискуссионные вопросы, с тем, чтобы обсудить их с преподавателем на обзорных лекциях и консультациях.
Нельзя ограничивать подготовку к зачету простым повторением изученного материала. Необходимо углубить и расширить ранее приобретенные знания за счет новых идей и положений.
Результат по сдаче зачета объявляется студентам, вносится в экзаменационную ведомость.
Незачет проставляется только в ведомости. После чего студент освобождается от дальнейшего присутствия на зачете.
При получении незачета повторная сдача осуществляется в другие дни, установленные деканатом.
Положительные оценки «зачтено» выставляются, если студент усвоил учебный материал, исчерпывающе, логически, грамотно изложив его, показал знания специальной литературы, не допускал существенных неточностей, а также правильно применял понятийный аппарат.